Для учнів

Як скласти розповідь за малюнком?
1.    Уважно розглянули малюнок, прочитати надпис до малюнка.
2.    Поміркувати над темою малюнка.
3.    Скласти план розповіді.
4.    Вказатичас час, місце подій.
5.    Розказати про людей, що зображені на малюнку.
6.    Описати предмети, що зображені на  малюнку.
7.     Зробити висновок, висловити своє ставленя до зображеня.



Як аналізувати історичний документ?
Визначити:
1.    Хто автор документа?
2.    Чиї інтереси він захищае?
3.    Коли написаний документ?
4.    Як могли вплинути на автора документа історичні події чи загальна ситуація в цей період?
5.    Документ первинний (запис очевидця, учасника події) чи  вторинний (коментар чи переказ про подію з уст дослідника).
6.    Відокремити в документі факти й коментарі та проаналізувати їх окремо.
7.    Про що розповідається у документі?
8.    Яка сторона поддії замовчується?
9.    Де відбувалася подія, про яку йдеться у документі?
10. З якою місцевістю вона пов'язана?



Як скласти історичний портрет?
 План
1. Історичні умови, в яких формувалася особистість  історичної постаті.
2.  Походженя. Біографічні дані.
3. Особисті якості історичного діяча та умови їх формування.
4. Навколишнє суспільне середовище. Інтереси якої верстви суспільства виражав діяч.
5. Цілі діяльності та можливісті їх досягнення.
6. Засоби досягнення мети.
7. Основні результати діяльності історичної особи, ставлення до неї сучасників.
8. Значення діяльності особистості для регіону, країни, світу.
9. Оцінка діяльності особистості в сучасній науці.
10. Ваше ставлення до цієї історичної особи як людини та історичного діяча.
11. Яку особу сьогодення ви могли б поставити в один ряд з нею? Чому?



Пам'ятка з використання карти
як історичного джерела
 1. Займіть позицію біля карти так, щоб не заступати природне освітлення.
 2. Запам'ятайте, що коли ви стоїте навпроти карти, вгорі буде північ, внизу — південь, зліва — захід, справа — схід.
3. Навчіться читати легенду карти — її умовні позначення. При всій різноманітності карт однотипні факти, події, явища — кордони та столиці, райони повстань, напрямки головних ударів і місця битв тощо — зображуються на них схожими позначками.
4.Зверніть увагу на написи, діаграми, таблиці, портрети, які є на карті, і ви зрозумієте, що є резон у твердженні «Карта — це державна шпаргалка».
5. Працюючи з контурною картою, користуйтеся кольоровими олівцями, робіть умовні позначення.
6. На дрібномасштабних картах окремі позначки робіть шифрами, які включайте в умовні позначення, це впливатиме на естетику виконаної вами роботи.



Пам'ятка вивчення повсякденності
1.Вплив навколишнього середовища на спосіб життя людини.
2.Що визначало долю людини, її інтереси й життя?
3.Роль церкви в житті суспільства.
4.Будні і свята села і міста.
5.Ставлення до війни.
6.Житло, домашнє начиння, їжа, одяг людини. 
7.Особливості етикету.
8.Ритм життя в певну епоху.
9.Як здійснювався зв'язок між людьми, містами й державами, як розширювались уявлення про світ?
10.Визначте спільне й відмінне у традиціях, етикеті у той час і в наші дні.



План характеристики архітектурної пам'ятки
1.  Назва архітектурної пам'ятки.
2.  Вигляд архітектурної пам'ятки.
3.  Призначення пам'ятки.
4.  Час створення і місце будування.
5.  Держава, в якій створено архітектурну пам'ятку.
6.  Замовник або ініціатор створення.
7.  Автор (архітектор).
8.  Матеріал для будівництва.
9.  Основні компоненти споруди.
10. Споруда поодинока чи збудована в ансамблі? Споруди, які входять до ансамблю.
11. Види мистецтва, використані у споруді.
12. Значення цієї пам'ятки архітектури для історії та культури країни, в якій вона побудована.



Як аналізувати історичну подію
1.  Коли відбулася дана подія?
2.  Назвіть територію чи країну, в якій вона відбулася?
3.  Які історичні обставини зумовили її?
4.  Який розвиток вона отримала надалі?
5.  Які соціальні верстви (групи) були основними учасниками події?
6.  Роль у події історичної особи (якщо така була)?
7.  Який слід залишила в історії регіону, країни, світу?
8.  Подія була випадковою чи закономірним явищем?
9.  Як би повелися ви за таких умов?
10. Ваша оцінка події.